Heb jij vaak pech waar anderen altijd geluk hebben? Wellicht heb je last van blinde vlekken

/, Blog Verkoop, Blogs Coaching/Heb jij vaak pech waar anderen altijd geluk hebben? Wellicht heb je last van blinde vlekken

Heb jij vaak pech waar anderen altijd geluk hebben? Wellicht heb je last van blinde vlekken

Iedereen heeft blinde vlekken. Echter, als iemand anders deze aan je toont, dan zie je ze pas. Daarna kan je er wat aan doen.

Blinde vlekken zijn zaken die ons ontgaan. Het is net alsof we de zintuigen missen om ze op te merken en dus kunnen we er niets aan doen. Er zijn zaken waar we “blind” voor zijn. En we bedoelen nu niet die zaken, op het moment van handelen, waarvan je eigenlijk wel weet dat het anders moet. Een voorbeeld uit mijn coachingspraktijk: Een ondernemers zei mij ooit:

 Ik begrijp niet dat je mijn verhaal niet begrijpt. Het is toch logisch?

Voor hem was het misschien wel logisch, maar voor mij niet. Soms ben je nog onbewust, je houdt je zelf voor de gek, je wilt het niet weten, je negeert het of je begrijpt de consequenties (nog) niet (volledig). Oftewel, je hebt een blinde vlek.

Waaraan herken je een blinde vlek?

We herhalen dan vaak hetzelfde riedeltje. Hoe presteren we het toch om te geloven in de dingen die we niet geloven, en de leugens te geloven die we onszelf vertellen? Citaat van Eduardo Giannetti, auteur van het boek De kunst van het zelfbedrog.

Laten we eens naar de ondernemer kijken. Ondanks dat de ondernemer weet hoe hij moet verkopen, heeft hij vaak pech:

“Ik leg mijn prospects mijn verhaal uit, maar ze begrijpen mijn verhaal niet. Het is zo simpel. De voordelen zijn er toch gewoon? Waarom nemen ze geen beslissing? Waarom kiezen ze voor die andere partij? Ik heb alle feiten voor ze op een rijtje gezet.”

Deze ondernemer ging voorbij aan het feit dat mensen niet altijd beslissingen op logica maken, maar dat andere aspecten ook meekunnen spelen, zoals de sociale impact, het risico wat ze willen mijden, of het genot wat ze ergens aan beleven. Maar wat ook meespeelde was het gebrek aan omgevingssensitiviteit bij de ondernemer.

Wie herkent deze argumenten? Deze ondernemer is er waarschijnlijk van overtuigd dat het aan de klant ligt. Maar is hij bereid om anders naar zich zelf te kijken en wellicht zijn tekortkoming te overwinnen of blijft hij liever onwetend?

Hoe kom ik achter mijn blinde vlek?

Je kunt jezelf blind staren op hoe je nu in elkaar zit en hoe je de dingen doet, omdat je deze vragen niet aan jezelf stelt:

  • Wat ga ik uit de weg?
  • Welke kansen laat ik liggen?
  • Wat is er werkelijk aan de hand?
  • Wat zie ik over het hoofd?
  • Wat wil ik niet doen?
  • Op welke ongetoetste aannames baseer ik mij?
  • Op welke manier ben ik niet eerlijk naar mijzelf?
  • Als anderen eerlijk naar mij zouden zijn, wat zouden ze dan tegen mij zeggen?

Het opsporen van blinde vlekken die je gewenste functioneren belemmeren is niet eenvoudig. Je hebt daar ook feedback voor nodig want het gaat hier immers over blinde vlekken.

Feedback als opsporingsmethode

Degene die je helpt moet je kunnen vertrouwen en geen andere agenda hebben dan jouw ontwikkeling.  Dat is de reden dat een coach vaak een rol speelt in het opsporen en oplossen van die blinde vlekken, die het succes in de weg staan.

In mijn coachingtraject kwam ik erachter dat koopprocessen bij klanten niet altijd op logica gebeuren. Toen ik begreep dat ik ook naar de zachte kanten van de besluitvorming moest vragen, en wat de impact van de beslissing op anderen zou kunnen zijn, werd ik succesvol. Ik ben mij er nu van bewust dat niet iedereen besluiten neemt op logische argumenten, zoals ik dat doe. Soms neem ik ook een collega mee die deze omgevingssensitiviteit wel van nature heeft. Met name bij groepspresentaties is dat erg waardevol.

Het begint met eerlijk te zijn naar jezelf, de bereidheid om kritiek op een specifiek onderdeel van je functioneren te accepteren en bereid te zijn daar iets aan te doen. Stel jezelf de bovenstaande vragen als je vastzit, ergens niet aan kunt beginnen, als het je niet lukt. Door een ander mee te laten kijken en je open te stellen voor nieuwe invalshoeken geef je jezelf de kans te ontdekken, te leren en te groeien.

Onderzoek jouw conclusies, gebaseerd op je eerlijke antwoorden, en ga iets anders doen met de informatie die het je oplevert.

Welke ontwikkeling wilt u verkennen?

By | 2017-07-11T10:26:13+00:00 23 september 2015|Blog Strategie en cultuur, Blog Verkoop, Blogs Coaching|