Goedbedoelde adviezen vanaf de waterkant

/, Blog Verkoop, Blogs Coaching/Goedbedoelde adviezen vanaf de waterkant

Goedbedoelde adviezen vanaf de waterkant

Herken je deze situatie?

Je vertelt over je werk als manager, dat je het heel erg druk hebt met de lopende zaken en dat je veel te veel dingen moet doen. Daardoor heb je te weinig tijd om oude klantrelaties te bezoeken, laat staan tijd om afspraken te maken met nieuwe prospects. Je komt er al weken niet aan toe, want er is eigenlijk niemand die dat werk goed en efficiënt kan overnemen.

Je toehoorder reageert met: “ja, maar commercie is wel heel belangrijk! Je moet daar gewoon tijd voor maken. Het is een kwestie van prioriteit. Kun je het niet gewoon plannen of andere werkzaamheden beter delegeren? Of gewoon selectiever werkzaamheden op je schouders nemen?”

Herken je dit gevoel daarna?

Nou bedankt hoor! Wat een waardeloos advies. Van dit soort opmerkingen en goedbedoelde adviezen word ik echt niet wijzer! Het voelt alsof ik in het water ben gevallen en probeer mijn hoofd boven water te houden terwijl de omstanders roepen: ”Rustig blijven zwemmen en klim op de kant.”

Goedbedoelde adviezen lossen niets op

Het valt me op dat we geneigd zijn dit soort adviezen vaak te geven, maar daarbij doen we degene die we adviseren te kort. Mensen die tegen dit soort problemen aanlopen weten ook wel dat ze beter moeten plannen/prioriteren/structureren/nee zeggen/ delegeren/etc. etc.

Als mensen dat niet voor elkaar krijgen, dan is er waarschijnlijk sprake van een blokkade. Er is in hun overtuiging geen redelijk alternatief dat aan alle randvoorwaarde voldoet. Als dat wel het geval zou zijn dan hadden ze het immers al veranderd.

Dat betekent overigens niet dat die blokkade niet kan worden opgeheven, maar het oplossen ervan vereist wel een out-of-the-box benadering.

Blokkade opheffen door out-of-the-box denken

Als jij ook problemen hebt die onoplosbaar lijken te zijn, helpt het om gebruik te maken van iemand die fris tegen het probleem aan kijkt. Die begint met serieus en objectief te kijken wat jouw argumenten zijn die je aanvoert.  Een coach kan zo’n persoon zijn.

Iemand die jouw drijfveren achter je argumenten kan ontrafelen. Soms zijn het overtuigingen, een (te) sterke ambitie of een onbewuste angst…

Ook komt het voor dat je zo overbelast bent dat tijdelijke extra hulp noodzakelijk is, waardoor je ruimte creëert om aan de oplossing te werken.

Je bent competent!

Mijn ervaring is dat de oplossing begint met er van uitgaan dat je competent bent. Dat als je een ogenschijnlijk eenvoudig probleem niet kan oplossen er iets diepers aan de hand is dat eerst aandacht nodig heeft.

Het helpt als diegene die met je meedenkt, bijvoorbeeld een coach, er van uitgaat dat je competent bent!

Welke ontwikkeling wilt u verkennen?

By | 2017-07-11T10:01:44+00:00 3 februari 2016|Blog Strategie en cultuur, Blog Verkoop, Blogs Coaching|