Hoe word jij een A-merk? Personal Branding als marketing strategie

/, Blogs Coaching/Hoe word jij een A-merk? Personal Branding als marketing strategie

Hoe word jij een A-merk? Personal Branding als marketing strategie

Zaken doe je met mensen. Welk ‘merk’ ben je zelf? Personal Branding is hetgeen je uitzendt, hoe dat overkomt en of dit effectief is. Is het in lijn met wie je bent, wilt zijn en wilt doen? Begin met jezelf en vertaal dit naar een marketing strategie.

Een A-merk zoals CocaCola, Albert Heijn of McDonalds staat voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Klanten zijn trouw en kiezen dit bewust. Het merk is ‘geladen’ met verwachtingen en beelden. Hierdoor zijn klanten bereid een hogere prijs te betalen en kopen daarmee een product of een service dat consistent is. Maar hoe creëer je jezelf als merk? En doe je dat alleen als ZZP’er of ook als werknemer of grote ondernemer?

Waarom wil je jezelf profileren? Welk doel heeft personal branding?

Jezelf als merk neerzetten heeft vele doelen. Je kan hierbij denken aan:

  1. het werven van klanten: creëer een koopvraag, wat kunnen ze van je verwachten?
  2. het ontwikkelen van je expertise en zelfinzicht
  3. het werken aan je ambitie en carrière
  4. jouw concurrentiepositie vergroten
  5. een inspiratiebron zijn voor anderen
  6. het ontmoeten van gelijken en opbouwen van een partner netwerk
  7. et cetera

Zoals je ziet zijn er diverse doelen die je kunt nastreven. Het kunnen er ook meerdere tegelijk zijn.

Mijn voorbeeld: Ik organiseer MeetUp bijeenkomsten voor meerdere doelen, die niet strijdig zijn met elkaar: Ik doe ervaring op met intervisie en verdiep me in de thema’s die ik inleid (2), ik wil dit ook graag voor bedrijven in-company doen (1, 3), ik onderscheid me daarmee van de overige 40.000 coaches in Nederland (4) en ik hoop dat de deelnemers er echt iets aan hebben (1, 5).

Een leuke werkgever, een leuk bedrijf, leuke werknemers: betere prestaties

Een voorbeeld voor mij is Pieter Zwart, de CEO van CoolBlue. Je hebt ongetwijfeld wel eens zijn filmpjes langs zien komen. Zijn bedrijf staat voor ‘alles voor een glimlach´ Pieter speelt regelmatig zelf mee en ook de overname door HAL en de bekendmaking aan zijn personeel daarvan heeft hij laten opnemen.

Ik ken hem niet persoonlijk maar moet regelmatig lachen om de filmpjes, dus missie geslaagd. Als ik 25 zou zijn, lijkt het me een te gek bedrijf om te werken en hij lijkt me een leuke baas: oprecht, transparant, laagdrempelig en humor. Het zou me verbazen als hij dat in het echt niet is. Zijn werknemers mogen ook te gekke dingen doen en worden ook op de film gezet. Hierdoor kunnen ze ook aan hun personal brand werken.

Een merk begint bij jezelf

Een merk is een beeld wat je wilt uitstralen. Degelijk? Hip? Gezond? Expert? Gezellig? Als je aan personal branding werkt begint het bij het beantwoorden van jouw persoonlijke vragen:

  1. Wie ben ik? Wat is jouw persoonlijkheid? Welke kernwaarden vind je belangrijk en zijn voor jou niet onderhandelbaar? Welke positieve eigenschappen waarderen mensen in je?
  2. Wat kan ik?  Welke kennis en ervaring heb je? Welke talenten zet je in en wat gaat jou makkelijk af?
  3. Wat wil ik? Welke doelen wil je bereiken in je leven, in je privé situatie en wat zijn de zakelijke doelen? Wat wil je nog leren?

Hoe helderder deze antwoorden voor je zijn, hoe consistenter je het beeld naar buiten kan brengen.

Ontwikkelen van een personal marketing strategie

Als je voor jezelf het doel weet, of de doelen, en je kent de antwoorden over jezelf, kan je een plan gaan maken. Welke boodschap zend je uit, naar wie en op welke kanalen?

1. De boodschap:
Maak voor jezelf een kernboodschap waardoor mensen gaan denken: ‘ooh voor ondernemersvragen moet ik bij Angelique zijn’ of ‘als ik mijn onderneming wil laten groeien dan kan Mission Matters ons daarbij helpen’. Ik noem dat de breinpositie. Een ander goed voorbeeld vind ik Corinne Keijzer. Als ik aan haar denk, dan denk ik aan LinkedIn. Aan deze koppeling werkt ze al heel lang en heel consistent.

Maak dit zinnetje voor jezelf: Ik [naam][ jouw product/dienst] op een [kernwaarde 1] en [kernwaarde 2] manier door [ervaring, kennis, opleiding] bereik ik [effect, resultaat] .

Mijn voorbeeld: [Angelique Schrama] [coacht] op een [directe], [doeltreffende] en [authentieke] manier, door [het combineren van haar technische achtergrond, verkoop- en ondernemers ervaring en haptonomie opleiding] bereikt ze [persoonlijke ontwikkeling] en is het [direct praktisch bruikbaar].

Als je mijn blogs volgt dan weet je dat er altijd deze kernelementen inzitten.

2. De doelgroep:
Bij wie wil je dat je merk bekend wordt? De zogenaamde segmentatie. In mijn geval wil ik graag werken voor managers en ondernemers. Durf te kiezen, dan worden het kanaal en de middelen ook simpeler.

3. De kanalen en middelen:
Gebruik dus die kanalen waar jouw doelgroep te vinden is. Ga die activiteiten uitvoeren die jouw merk versterken. Voor personal branding kan je diverse middelen inzetten die passen bij jouw doel(en). Denk hierbij aan bloggen, een website, evenementen organiseren, als spreker ergens uitgenodigd worden, een e-boek schrijven, netwerken, een boek recenseren, nieuwsbrieven versturen, reacties geven op status updates, zelf status updates verzenden, vrijwilligers werk doen, et cetera.

Ook hier weer, meerdere middelen kunnen bijdragen aan je doel(en).

Welke ontwikkeling wilt u verkennen?

By | 2017-07-11T09:31:44+00:00 7 december 2016|Blog Verkoop, Blogs Coaching|