Plannen maken voor volgend jaar om doelen te halen

/, Blogs Coaching/Plannen maken voor volgend jaar om doelen te halen

Waarom plannen we? En hoe zorg je dat je je doelen haalt?

Plannen maken voor volgend jaar om grip te krijgen op vooruitgang. Waar moet je beginnen om je doelen te realiseren? Mijn ervaring is dat heel goed terugkijken voordat je een plan maakt, de basis legt voor ambitieuze en realistische stappen. In dit blog help ik je met vragen waardoor je gestructureerd het afgelopen jaar evalueert. Daarna een een aanpak om een simpel maar doeltreffend en meetbaar plan voor het komend jaar te maken.

Ik heb gebruik gemaakt van het groot werkvormen boek van Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen, omdat zij een methode aanbieden waarmee je dit overzichtelijk aanpakt *)

Reflecteer op het afgelopen jaar

Om een plan voor het volgende jaar te maken, adviseer ik altijd om eerst eens te terug te kijken. Hieronder enkele reflectievragen die je jezelf kan stellen. Je kan de vragen op diverse onderwerpen doorlopen waarover je conclusies wilt trekken: het gehele bedrijf, jouw team, de klanten, producten, marketing, verkoop, omzet/kosten/marge, partners, persoonlijk welbevinden, de inhoud van het werk etc.

Reflectievragen

  1. Wat wilde je bereiken en hoe wilde je dit bereiken?
  2. Is dit gelukt en hoe weet je dat? ( Welke factoren zijn van invloed op het succes of falen? Analyseer hierbij ook de beschikbare data in CRM, boekhouding, dossiers, etc.).
    Mijn tip: haal je data uit de systemen en ga deze ‘verrijken’, bijvoorbeeld in Excel. Mijn klanten en omzet uit het boekhoudsysteem verrijk ik met de producten die ik er heb verkocht en klant-typeringen. Daarna kan ik een klant en product analyse maken.
  3. Heb je een verklaring voor het succes of falen? (Zijn er patronen? Door de oorzaak te herkennen zie je sneller de consequenties van acties in de toekomst.)
  4. Welke conclusies trek je hieruit? Wat ging er goed en ga je mee door, wat wil je veranderen of stoppen?
  5. Wat heb je geleerd over je eigen denken en leren? (Dit is een lastige vraag. Als je je denkpatroon kent en weet hoe je hebt geleerd, haal je meer uit toekomstige situaties.)

Het komende jaar: een aanpak om tot een planning te komen

Om tot concrete resultaten te komen is het handig om een plan te ontwikkelen. Ik start altijd graag met een creatieve fase. Je kan hier bijvoorbeeld Trello voor gebruiken, maar ik heb zelf een voorkeur voor de ouderwetse post-it’s aan de muur. Na het beantwoorden van de onderstaande vragen, ziet je muur of Trello board er ongeveer zo uit:

Planmethode jaarplan
  1. De scope van je plan is 2017. Geef je plan een pakkende naam ‘2017, het jaar van de….’. Noem je digitale board zo, of schrijf het op en plak het links op de muur.
  2. Als je vooruit wilt, is het praktisch om voor jezelf 1 kerndoel voor ogen te houden. Dit is het resultaat op 31 december. Het voordeel van 1 kerndoel helder hebben, is dat je alle overige keuzes hiervan afleidt.
    Tips: Formuleer dit zo concreet dat je het kan tekenen. Ondernemersdoelen kunnen kwantitatief zijn zoals winst, marktaandeel, efficiency (vaak SMART geformuleerd) maar net zo goed kwalitatief zoals continuïteit, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoordelijk, transparantie of ‘experimenteren en onderzoeken waar ik energie van krijg’.
  3. Bedenk mijlpalen tussen de start en het einde. Beschrijf ze in voltooid deelwoorden: bijv: 1e klant-contract getekend in Zuid-Holland, 1e experiment voltooid.
    Tips: Een mijlpaal is iets dat gevierd kan worden: het openen van een fles champagne of waarvoor je uit eten gaat. Maak voldoende mijlpalen en als de stappen te groot zijn voeg er een mijlpaal tussen. Maak ze zo concreet dat je ze kunt tekenen.
  4. Actie: Om je mijlpalen te daadwerkelijk te bereiken bedenk je welke acties je daar voor wilt doen. Kom je bij het bedenken van de acties nog een mijlpaal tegen, voeg deze dan toe aan stap 3.
  5. Voeg aan de mijlpalen nu pas een tijdsplanning toe en bepaal eventueel wie de acties uitvoert (zelf doen, uitbesteden).

Meten = weten

Als het goed is, kan je nu op de door jou geformuleerde momenten (punt 5) meten of je je mijlpaal gehaald hebt en doe je een tussenevaluatie met de reflectievragen. Als het nodig is stuur je bij of maak je een nieuw plan op basis van de verkregen inzichten.

*) Bron: het groot werkvormen boek, Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen

Welke ontwikkeling wilt u verkennen?

By | 2017-07-11T09:27:31+00:00 28 december 2016|Blog Strategie en cultuur, Blogs Coaching|