Ben jij ZZP’er en wil je meer omzet?

/, Blog Verkoop, Blogs Coaching/Ben jij ZZP’er en wil je meer omzet?

Ben jij ZZP’er en wil je meer omzet? Van uurtje-factuurtje naar opschalen

Ben jij ZZP’er en wil je meer omzet? Lees dan door, want wellicht is het voor jou een optie om een ‘echt’ bedrijf starten. Het lijkt hetzelfde en dat is het niet. Met een bedrijf kan je meer verdienen dan met de uren die je zelf kan maken. Van uurtje-factuurtje naar opschalen.

ZZP’ers en acquisitie

Jij bent een bundel van kennis en ervaring, je biedt je aan als interim-manager, topverkoper of coach/trainer. Jij bent het enige product en daarvoor zoek je een klant. Wat maakt jou uniek ten opzichte van andere specialisten? Jouw expertise en jouw personal branding zorgt ervoor dat klanten je onthouden en weten te vinden.

Waar zoek jij je klanten? Mijn ervaring is dat ZZP’ers hun potentiele klanten zoeken in hun eerstelijnsnetwerk, vraag- en aanbodsites, bitterballenborrels, detacherings- of bemiddelingsorganisaties. Heb je eenmaal dat contract binnengehaald, dan hoef je een tijdje geen acquisitie meer te doen. Toch? Je maakt je uren en factureert ze.

Het nadeel is dat je nooit méér gaat verdienen dan het aantal uren per maand dat je kunt werken. Daarnaast ben je niet met acquisitie bezig, want je zit vol. Dit psychogische effect blokkeert groei. Dit is een gemiste kans, doordat je kiest voor het werken als ZZP’er.

Maximaliseer je omzet door het vermarkten van een bedrijf

Gefeliciteerd, je leest door!

Stel nou, dat je niet jezelf neerzet als expert, maar je zet jouw bedrijf neer met een bepaalde expertise. Dus in plaats van dat je zegt dat je coach bent, bepaal je dat je bedrijf coachingsdiensten aanbied. Voelt al anders, toch?

Deze expertise wordt het hart van jouw bedrijf. Je zet deze expertise neer als voordelen voor de klant. Hierdoor creëer je een merk met een waardepropositie. Een waardepropositie is een voorstel of aanbod waar de klant blij van wordt en waarom deze bij je wil kopen. Bijvoorbeeld: Mission Matters helpt je om meer geld te gaan verdienen.

Wat zijn de voordelen van een bedrijf promoten versus zzp’er blijven?

Doordat je je als bedrijf positioneert ziet bijvoorbeeld de website er al betrouwbaarder uit voor opdrachtgevers.

Je blijft op zoek naar werk, tenslotte is jouw bedrijf altijd op zoek naar klanten en opdrachten. Zelfs als je zelf al ‘vol’ zit, want dan huur je anderen in met vergelijkbare expertises. Hier maak je dan weer marge op.

Als anderen voor jouw bedrijf werken, bouw je dus heel direct je merkbekendheid en imago uit. De breinpositie van jouw merk is bij meer mensen bekend.

Het aanbod van een organisatie bestaat in de regel uit een combinatie van een kernproduct of kerndienst, service- en relationele producten. Door hierover na te denken, creëer je al extra omzetmogelijkheden. Ook verzin je welke prijzen bij de producten, services of abonnementen horen. Het mooie is dat je niet alles zelf hoeft uit te voeren.

Doordat je in producten gaat denken, komt innovatie op je agenda. Anders blijf je nog jaren hetzelfde kunstje doen. Ik ken mainframe programmeurs, die jaren geld verdiende met ZZP werk, maar nu uitgerangeerd zijn.

Als anderen onder jouw bedrijfsnaam werken bij klanten, blijf je in contact met je klant. Je kan hierdoor meer werk en producten binnenhalen. Voor jezelf, of voor andere specialisten.

En last, but not least: door je producten buiten jezelf te plaatsen durf je vaak weer een beetje te gaan opscheppen: “Wij hebben een fantastisch product geleverd”. Dat zal je over jezelf niet zo snel zeggen.

Welke ontwikkeling wilt u verkennen?

By | 2017-07-11T10:31:27+00:00 22 juli 2015|Blog Strategie en cultuur, Blog Verkoop, Blogs Coaching|