Ik wil assertiever zijn. 5 Tips voor introverten

///Ik wil assertiever zijn. 5 Tips voor introverten

Ik wil assertiever zijn. Assertiviteitstraining gezocht

Ik wil nee durven zeggen, ik wil zelfvertrouwen krijgen, ik wil initiatief leren nemen, ik vind het lastig om over mijzelf te praten, ik ben onzeker, ik ben te zachtaardig….  Dit zijn wensen en problemen van mensen als ze op zoek gaan naar assertiviteitstrainingen. De oplossing lijkt zo helder, maar wat lost het op?

Introverte mensen hebben vaker moeite om assertief gedrag te vertonen. 5 Tips om als introvert in je kracht te blijven, assertief te worden EN trouw te zijn aan jezelf.

Wat is assertiviteit?

wiki-thumbnail[1]Wikipedia definieert assertiviteit als volgt:

Als je assertief adequaat reageert dan kom je op voor je eigen mening, rechten en standpunten zonder je gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven. Voor veel vaak verlegen en introverte mensen is assertief gedrag moeilijk op te brengen.

Angelique SchramaIn mijn woorden begint assertiviteit met jouw intentie:

Je zorgt goed voor jezelf. In contact met een ander kan je hier onmiddellijk woorden aan geven en behoud je de verbinding. Dat hoeft dus niet hard te zijn.

Voor wie is assertief zijn vaak moeilijk?

Waarom benoemt Wikipedia specifiek de introverte en verlegen mensen? In dit blog ga ik in op de introverte mensen, wat circa eenderde tot de helft van de mensen is.

In de MBTI wordt introvertheid benoemd als een innerlijke energiebron. Introverte voor mensen reflecteren liever dan dat ze in de actiemodus springen, denken graag eerst voordat ze praten, hebben een voorkeur voor geschreven communicatie en werken graag alleen of in een klein groepje. Simpel gezegd..het zijn de ‘denkers’.

Met dit in gedachten is het ‘assertief reageren’ niet de natuurlijke voorkeur voor introverte mensen. Maar in onze (westerse) wereld worden extroverten meer gewaardeerd. Kijk alleen maar naar de hoeveelheid vergaderingen die bedrijven inplannen om te praten.

Waardering voor de diepgang van introverten

Moeten introverten dan maar leren om extrovert te worden? Gooi er een training tegenaan en het kunstje is geleerd, of mogen ze in hun kracht komen?

De introverten leveren een geweldige toevoegde waarde, als ze zichzelf en hun voorkeuren op waarde schatten. Wel belangrijk is het dat je deze voorkeuren kunt vertellen aan anderen.  Susan Cain heeft hier een prachtige TedTalk over.

Dit is dus wat anders dan je introvert gedrag aanpassen naar extrovert gedrag.

5 Tips om als introvert assertief en trouw te zijn aan jezelf

Door duidelijke te maken wat jij nodig hebt om een goede beslissing te nemen, of om in jouw energie te blijven, hebben we een aantal tips voor onmiddellijke reacties voor introverte mensen:

  1. De kracht van “eh………”  en het mooie van “goh….. goede vraag” Hiermee koop je tijd voor je interne reflectie voordat je een antwoord geeft op een vraag. De ander weet hierdoor wel dat je de vraag hebt ontvangen. Andere opties zijn dat je iemand zegt dat je wat tijd nodig hebt om over een vraag na te denken, vraag de ander of het oké is dat je een schriftelijke reactie geeft, of plan een vervolgmoment om het weer te bespreken. Alles wat je tijd geeft om jouw gedachten te ordenen
  2. Wist je dat je dit de voorkeursvolgorde is voor introverten: denken –> praten –> denken? Leg dit aan extraverten uit (zij hebben de voorkeur: praten –> denken –> praten).
  3. Als er wordt gevraagd om te brainstormen of te vergaderen, meld de organisator dan dat jij dit graag wilt voorbereiden. Onvoorbereid is voor jou geen productieve vorm. Dat jij bij voorkeur over een vraag of probleem eerst individueel wil nadenken, alvorens dit in de groep te doen.
  4. Vertel iemand dat je introvert bent en dat jouw energie opgeladen wordt door even alleen te zijn. Dus als je na een ochtend vergaderen even een rondje alleen wilt lopen, is dat niet raar maar juist heel verstandig.
  5. Wil een extrovert tegen je aan praten? Prima, dat heeft de extrovert nodig. Vraag aan de extrovert wat deze van jou verwacht, en check of je dat ook kunt en wilt. Bijvoorbeeld: “Wil je dat ik actief meedenk? Geef me dan wel denktijd voordat ik een antwoord formuleer. Zo werkt dat bij mij.” Of gebruik de kracht van ‘eh….’en ‘goh…..’ weer.

Werk eens wat vaker thuis. Doe wat vaker iets alleen. Een rustige werkplek geeft je de mogelijkheid om na te denken zonder collega’s om je heen.

De tips zijn niet alleen voor in je werksituatie, maar gaan natuurlijk net zo goed op in je privé omgeving.

Kom in je kracht

In mijn coaching krijg ik vaak introverte mensen die hun eigen talenten onderwaarderen of ondergewaardeerd zien door anderen. Introverten hebben de wens om spontaner en directer te reageren in hun omgeving.

Overweeg eens om een aantal coachingsessies te doen gecombineerd met een MBTI test, en kom in je eigen kracht. Erken jouw eigen talenten en benut ze. Dat is een andere benadering dan trucjes te leren in een assertiviteitstraining. Want van onnatuurlijk gedrag loop je langzaam leeg, terwijl natuurlijk gedrag energie geeft.

In coaching verkrijg je inzicht, leer je woorden geven aan wat je wilt en ga je in de praktijk aan de slag. Dus bekrachtig jouw introverte voorkeuren en zie er de kwaliteit van in. Alleen dan kan een ander jouw introvertie ook (h)erkennen. Neem gerust contact met ons op. In een persoonlijk gesprek komen we meer van elkaar te weten.

Welke ontwikkeling wilt u verkennen?

By | 2017-07-11T09:56:34+00:00 8 maart 2016|Blogs Coaching|