Vloggen voor je personal branding. Hoe kwam ik die drempel over?

/, Blogs Coaching/Vloggen voor je personal branding. Hoe kwam ik die drempel over?

Vloggen voor je personal branding. Hoe kwam ik die drempel over?

In een vorig blog schreef ik over ‘Personal Branding’ en mijn blog daarvoor over ‘trouw zijn aan jezelf‘ en gesprekken voeren met jezelf als er een impuls van buitenaf komt.

Deze zomer zat ik bij Corinne Keijzer, social media expert. We spraken over vloggen, oftewel het vertellen van een blog of verhaal op video.  Volgens haar gaan video’s snel viraal en versterken je personal branding.

Als coach en adviseur moet ik het hebben van mijn ‘persoonlijke merk’ en de merkbeleving van Mission Matters. Naast mijn coaching activiteiten, ben ik ondernemer en moet ook ik nieuwe klanten vinden en dus aan sales doen. Of zoals Corinne het zegt: “de klanten moeten jou kunnen vinden.” Ik snap dus als geen ander waar ze het over heeft. Tot zover het ‘verstand’ dat vloggen slim is om te doen. Ze is mijn impuls van buitenaf.

Weerstand.. is dat normaal?

En toch… is het iets voor mij? Ik merkte bij mijzelf in dat gesprek deze zomer dat ik een enorme weerstand voel om mijzelf op video te zien en te horen. Niets menselijks is mij vreemd. Ik moest direct denken aan de uitspraak van Pipi Langkous:

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

Nu denk ik inderdaad dat ik het wel kan, maar iets houdt me nog tegen… Het is de ‘ík wil niet’.

Toen werd het dus tijd om het gesprek met mijzelf te gaan voeren: Welke keuze wil ik maken? Vind ik het leuk? Want als het antwoord ‘ja’ is, dan is de consequentie om tot actie over te gaan. Hmmm, zover ben ik nog niet. Eigenlijk hou ik er niet van om mijzelf in de spotlight te zetten.

Maar.. had ik dat ook niet met bloggen? Mijn eerste blogs deed ik weken over, en wilde ik heel veel mensen laten lezen en corrigeren. Nu ‘knal’ ik ze in een dag in elkaar. Dus toch gewoon beginnen? Ik kom er niet achter, of en zo ja, hoe ik deze weerstand ga ombuigen naar ‘ik wil wel’ en wat ik daar nog voor nodig heb, dus ik puzzelde nog even door. Ik schreef al eerder: trouw zijn aan jezelf klinkt simpel, maar is niet altijd eenvoudig.

Keuzes maken en trouw zijn aan jezelf

En toen kwamen er vorige week ineens 2 impulsen van buitenaf. Met het spelen van het kernwaardenspel werd voor mij duidelijk dat klantgerichtheid erg belangrijk is. Een vlog opnemen voor een klantsegment, ja natuurlijk. Maar waar moest ik het over hebben?

De tweede impuls kwam van nlgroeit, waar wij onze diensten aanbieden aan groeiende ondernemers. Of we een vlog wilde maken over strategie en cultuurmanagement? Want dat is zo’n interessant onderwerp. En dan ook het liefste in de vorm van 3 tips.

Toen was in 1 klap mijn drempel weg:

  • ik wist nu voor wie de vlog zou zijn: ondernemers met een omzet van minimaal 1 miljoen euro
  • Ik wist het onderwerp: cultuurmanagement in 3 tips
  • Ik wist hoe lang het moest zijn, namelijk 30 seconden

Tijd voor actie!

Stilte op de set: 3,2,1, Actie!

Ik heb aan Jack van Praag gevraagd om inhoudelijk mee te denken, en Tony Koeleman gevraagd te helpen bij het filmen.

30 seconden zijn echt heel weinig. En we hebben echt moeten sleutelen aan de kernboodschap. Ook licht en geluid was nog best puzzelen. We eindigden met een diascherm achter me en 4 schemerlampen om me heen. Wat heb ik gelachen bij de opnames. Fouten maken was ineens totaal geen probleem meer, gewoon opnieuw opnemen en de beste kiezen.

Wat ik heb geleerd:

  1. Wanneer kom ik in actie? Vanuit een klantvraag dus
  2. Wat maakt het leuk: Door inhoudelijk samen te werken
  3. Hoe kom ik in actie: door een ander te laten filmen en te laten beoordelen
  4. Wat is het resultaat: zie hier, trots, mijn eerste vlog over onze dienst cultuurmanagement:

Ik wil nlgroeit bedanken voor hun bijdrage aan de editing en dat Mission Matters in het nlgroeit journaal is opgenomen. Het hele journaal staat vanaf vandaag live!

Het is de missie van NL Groeit om groeiondernemers te helpen bij hun groeirealisatie onder andere door gebruik te maken van coaching en opleiding. Mission Matters is ook geselecteerd om haar groeiaanbod aan te mogen bieden.

Welke ontwikkeling wilt u verkennen?

By | 2017-07-11T09:24:43+00:00 11 januari 2017|Blog Verkoop, Blogs Coaching|