intervisie in bedrijf

Problemen oplossen en inzicht vergroten

  1. Home
  2. |
  3. Ontwikkeling
  4. |
  5. Intervisie in bedrijf

01 INTERVISIE IN BEDRIJF

Collega’s helpen zonder het probleem over te nemen

MissionMatters-ontwikkeling

Intervisie in Bedrijf is leren van elkaars problemen. Tijdens de intervisie behandelen we concrete uitdagingen en problemen in het werk, casussen. Het is een georganiseerd gesprek tussen professionals. Het verbindt en ontwikkelt de medewerkers doordat ze op hun eigen problematiek en dynamiek leren reflecteren. Het is een doeltreffende en plezierige manier waarmee de deelnemers elkaar helpen door vragen te stellen.  Gesprekken in een intervisiebijeenkomst zijn op gelijkwaardige en vrijwillige basis. 

02 RESULTAAT

Problemen oplossen en inzicht vergroten

Door goede vragen te krijgen en een situatie diepgaand met elkaar te onderzoeken, komen de inbrengers op eigen kracht tot nieuwe inzichten en eigen oplossingen. Aan de hand van intervisie leren deelnemers van de vragen die ze krijgen, de ervaringen van anderen en delen ze hun eigen kennis.

Het is voor professionals belangrijk om uit de inhoud te kunnen stappen en op situaties te reflecteren. Enkele positieve effecten van een intervisie zijn:

  • Vergroten van (zelf)bewustzijn en zelfreflectie;
  • Verbeteren van klant- en medewerkersgerichte communicatie;
  • Persoonlijke ontwikkeling;
  • Vergroten van probleemoplossend vermogen en eigenaarschap op de taak.

Wil jij jouw mensen zelf hun problemen leren oplossen?

“Vanwege de platte organisatiestructuur heb je weinig contact met gelijken, dus ik vond het persoonlijk erg waardevol om op deze manier de herkenbaarheid en het omgaan met bepaalde situaties te delen. We dealen allemaal met dezelfde vragen en cases en we zijn geneigd te denken dat het aan de ander ligt: die spiegel vond ik persoonlijk heel fijn.” – Deelnemer

Hoewel de MBTI types nog wat abstract zijn voor mij, is het principe van het onderkennen van de verschillen tussen mensen en daardoor een verschil in visie hebben zeer belangrijk.

Het feit dat je deze verschillen ook ineens kan ervaren door het hebben van een groep met verschillende MBTI types was een grote meerwaarde en soms ook een echte eyeopener.

anoniem

Business Unit Manager, SGS

Wat de intervisie me heeft opgeleverd is voornamelijk meer begrip wat intervisie nu echt is. We zijn vooral vanuit ons vakgebied heel erg gewend om te denken in oplossingen. Verder heb ik de mensen in de groep ook weer beter leren kennen omdat je ook misschien wel meer dan normaal ook privé situaties bespreekt.

Deelnemer

IT-consultant, ICT dienstverlener

“Vooral de onderlinge verhoudingen en discussies zijn me bijgebleven. De theorie was waardevol, maar dat deze soms zo snel omgezet werd in actuele praktijkvoorbeelden, had ik vooraf niet verwacht.” – Deelnemer

03 ONZE MANIER VAN WERKEN

Intervisie thema’s geven vaak een inhoudelijke verdieping op bestaande (trainings)programma’s in het bedrijf. We bieden een menukaart van thema’s aan in het intervisie programma. De deelnemers worden methodisch begeleid door een facilitator. 

De deelnemers leren en ervaren dat mensen samen meer weten dan één persoon alleen. De deelnemers ervaren echt het plezier met elkaar.

Samenstelling: 

Per intervisiebegeleider wordt er uitgegaan van minimaal 6 en maximaal 8 deelnemers. Zij zijn altijd gelijken of peers en:

  • Zijn bereid elkaar te helpen om beter te worden in hun werk en persoonlijke leven en doen vrijwillig mee
  • Staan open voor zelfreflectie. Dit is een basisvoorwaarde voor de deelnemers.
  • Voelen dat de basisveiligheid van de groepssamenstelling wordt gewaarborgd

Voorbereiding: Voor de deelnemers is er geen, tot beperkte voorbereiding nodig. Essentieel is wel dat de deelnemers casuïstiek meebrengen.

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in om de mogelijkheden te bespreken.

Na een persoonlijke intake en gesprekken met het management stellen we de intervisie thema’s vast. De thema’s kunnen, afhankelijk van de actualiteit, aangepast worden. Het is aan de deelnemers om de urgentie en het belang te bepalen van de onderwerpen, welke relevant zijn. Hiermee heeft intervisie direct impact en effect.

Persoonlijke ontwikkeling

Communicatie voorkeuren van mijzelf en de ander, grenzen stellen en ruimte nemen, crucial conversations, kernkwaliteiten en omgaan met allergieën, falen = leren, introvertie versus extravertie, timemanagement, etc…

Management in ontwikkeling

Outputgericht leiding geven, delegeren, motiveren en inspireren, omgang met negativiteit, medewerkersgesprek vol emotie, communicatie ‘naar beneden’ en ‘naar boven’, situationeel leidinggeven, krachtenvelden in het team, etc…

Leiding nemen in klantcontact

Succesvolle sales gesprekken, agenda effectiviteit, gelijk hebben of gelijk krijgen, motivatie en drijfveren, onderhandelingen, omgaan met bezwaren, pijplijnmanagement

Samenwerken in Bedrijf

Samenwerken, beïnvloeding vergroten met de Roos van Leary, betere beslissingen nemen met de denkhoeden van de Bono, personal branding: interne en externe profilering, verantwoordelijkheid nemen, feedback en kritiek, teamdynamiek

Persoonlijk Leiderschap

Aan de hand van 7 eigenschappen van effectieve mensen houden we intervisie. Onderwerpen oa paradigma’s, principes, cirkel van invloed, wederzijdse afhankelijkheid, begrijpen en begrepen worden, win-win denken, timemanagement

Inspiratie en bezieling

Persoonlijke missie en moed, werk en privé in balans, persoonlijk statuut, kernwaarden, carrière in perspectief (waar sta ik, waar ga ik naar toe)

Change management

De contactcirkel van hechting, krachtenveldanalyse, gevoelens in verandering, de creatiespiraal, waarderend onderzoeken, veranderen met heart, body & mind, veranderen binnen je cirkel van invloed, draagbaarheid en verantwoordelijkheid, VUCA wereld en leiderschap.

  • initieel 6 intervisie bijeenkomsten
  • De deelnemers komen 3 uur samen per intervisie
  • We gaan uit van minimaal 6, max 8,  deelnemers per groep per facilitator
  • Meerdere groepen tegelijkertijd is mogelijk
  • De intervisie is 1 dagdeel, en kan ook aan het einde van de dag, in de avond
  • Frequentie ligt tussen de 6 a 8 weken
  • Op locatie naar keuze, een externe, inspirerende locatie heeft vaak de voorkeur.

Dit is altijd een maatwerk programma afhankelijk van samenstelling, thema’s, locatie en aantal intervisies. Standaard gaan we uit van 6 intervisies.

Onze Intervisie activiteiten:

  1. Overleg programmawensen, opdracht en evaluatie met opdrachtgever.
  2. Intake, planning en communicatie met de deelnemers. Vaststellen intervisie thema’s
  3. Per intervisie de voorbereiding, uitvoering, nazorg en materialen.

Dit programma laat zich ook goed combineren met individuele coaching tussen de sessies.