Naar overzicht

Nuon / Vattenfall: verkoopafdeling B2B naar hoger plan

Missie

Nuon is een energieonderneming, die circa 2 miljoen consumenten, bedrijven en organisaties bedient in Nederland. Nuon produceert en levert elektriciteit, warmte, koude en gas en biedt klanten verschillende duurzame producten en oplossingen.

Bij Nuon werken circa 4.200 medewerkers. Het hoofdkantoor van Nuon staat in Amsterdam. De netto-omzet in 2016 bedroeg 2,6 miljard euro. Nuon is onderdeel van moederbedrijf energieconcern Vattenfall. Kijk voor meer informatie op de website.

Aanpak

Na een korte periode van rondlopen en meekijken is er een maatwerk transformatieprogramma voor het team van 10 mensen ontwikkeld.
Dit bestond uit:

  • het individueel coachen van de verkoop-teamleden,
  • een intervisieprogramma gericht op teambuilding en teamcultuur,
  • wekelijks korte acquisitietraining en sales-instructies,
  • feedback on the job: meedraaien en adviseren tijdens de acquisitie belblokken,
  • Trainer Angelique Schrama gaf haar observaties als adviesrapport terug waarbij aandacht is besteed aan processen, ICT, cultuur en aansturing.

Een integraal programma waarbij maatwerk op de man, en luisteren en doen waar het team behoefte aan had, de boventoon voerde om op pragmatische wijze het team te transformeren.

“In 2017 heeft Angelique een opdracht uitgevoerd binnen mijn team. Heb zowel op locatie als op afstand prettig met Angelique kunnen communiceren, zodat we een passend traject op hebben kunnen zetten om de gedefinieerde uitdagingen succesvol aan te gaan. Bedankt voor je hulp, inzicht en betrokkenheid gedurende het traject!”Manager Sales Large Clients B2B Jurgen Claassens

Opdrachtgever
Nuon / Vattenfall – Mouhsin Ouardighi, Director Sales Large Cliënts B2B
Diensten
Organisatieadvies
Periode
2017

resultaat

Onze aanpak leidde tot de volgende resultaten:

• Top-Tip-Top: Door in een intervisie bij onze kernkwaliteiten stil te staan, hebben we positiever leren praten. Na een training over feedback zijn we meer bezig met de dingen die goed gaan dan alleen maar ongezouten kritiek te geven.
• Individuele voorbereiding op een verkoopgesprek was prettig en nuttig.

• De verstandshouding onderling is er beter geworden, en we herkennen en respecteren elkaars grenzen beter dan voorheen