De reis van oriëntatie naar aankoop is veranderd: een weg die je moet internaliseren.

Organiseren vanuit klantperspectief

Wikipedia: “Internalisering is het proces waarbij mensen zich (…) bepaalde sociale regels eigen maken, zodat deze regels na verloop van tijd niet langer worden beschouwd als van buitenaf opgelegde voorschriften, maar als richtlijnen die men zelf heeft gekozen.”

Organisaties zijn bij een procesverbetering geneigd zich te richten op efficiëntie. Zo kun je blijven doen wat je deed, maar dan beter en efficiënter (“If you always do what you always did, you will always get what you always got” – Albert Einstein). Dit is een makkelijke en veilige weg en minder avontuurlijk dan te denken vanuit werkelijke operational excellence.

Procesgericht werken is ingrijpender. Het vraagt van een organisatie om een externe focus te nemen, ofwel het klantperspectief, in plaats van een interne en dus naar binnengerichte blik. Het vereist echt leiderschap om de organisatie te kantelen en de medewerkers mee te nemen in dit veranderproces. Mission Mattters begeleidt organisaties die voor een dergelijke uitdaging staan. We doen dit al decennialang succesvol, vanuit de verbinding tussen missie en ICT, processen en mensen.

Een mooi praktijkvoorbeeld is de Car-Configurator voor Mulder-Mazda. Het AM-i (Auto Motive intelligence) project combineert de online en offline wereld van de autodealer en verbindt de verschillende factoren in de autobranche. Mission Matters en dochteronderneming MetaFactory zijn betrokken bij de visie ontwikkeling, de business-case, het herontwerpen van de processen, het managen van het veranderproces, de vermarkting van het AM-i concept en zijn verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling. Lees hier meer over deze interessante case.

Ben je benieuwd naar verbeterpotentieel in jouw organisatie?
Met de Mission Matters Quick Scan krijg je snel inzicht! De Quick Scan is gebaseerd op bewezen management-modellen en is een goede start voor jouw succesroute. 

Quick Scan: een goede start voor jouw succesroute

We starten met een Quick Scan gericht op missie, verbeterpotentieel, uitdagingen en oplossingsrichtingen en vertalen dit naar jouw succesroute.

Ict & Processen

ICT
Maatwerksoftware
Software-advies en hulp bij ICT-projecten
Processen

Interessante artikelen